Friday, March 31, 2017

Al Kisah CEO The Haven Yang Tamak Haloba



Orang tua-tua cakap, kalau bodoh biarlah sekali jangan bodoh berkali-kali. Manusia jenis bodoh berkali-kali ni memang tak lain dan tak bukan adalah mamat cina Singapore, Peter Chan.

Kononnya datang nak buat pembangunan di Perak tapi setelah bertahun-tahun berlalu lain pula jadinya.

Al kisahnya, Peter Chan ini sebenarnya CEO The Haven. Ala, projek perumahan supermega tu. Nak dijadikan cerita, company mamat cina ni minta kerajaan negeri tapak tanah nak buat kondominium mewah tapi kerajaan negeri tak luluskan.

Sebaliknya, kerajaan negeri buat keputusan untuk bagi sebahagian sahaja dari tapak yang ada dan sebahagian lagi plot tanah tu diberikan kepada salah satu anak syarikat kerajaan negeri untuk membangunkan perumahan mampu milik kepada rakyat Perak.

Jadinya, The Haven dapat tanah dengan keluasan 1.67 ekar yang mana mengikut perancangannya nak bina tiga blok kondominium mewah dengan 489 unit rumah.

Manakala, pihak anak syarikat kerajaan negeri tu pula dapat tanah seluas 1.93 ekar dan mengikut perancangan adalah untuk membina pangsapuri kos sederhana. Adil kan?

Isunya, si Peter Chan ni tak puas hati sebab dia nak bolot semua. Dasar pelahap betul. Dia nak keseluruhan tapak kawasan tu sedangkan projek The Haven tu dah berjalan pun. Ni la masalahnya kalau dah tamak.

Kalau nak tamak di Negara sendiri tak apa juga, ni masuk negeri orang nak buat pailang. Bodoh tak bertempat namanya.

Dia nak fight dengan kerajaan negeri sebab tak bagi company dia majukan tanah tu untuk projek mewah.

Kerajaan Perak dah tentu lagi tahu, rakyat negeri tu macam mana. Taraf hidup rakyat Perak belum sampai ke tahap nak beli rumah dengan harga yang begitu tinggi.

Kalau mengikut pasaran sekarang satu unit kondominium di The Haven dengan keluasan kira-kira 958 kaki persegi telah mencecah sehingga RM650 ribu.

Ini kadar yang paling murah kalau ikut pasaran, bayangkanlah harga bagi unit-unit yang lebih luas dan mewah. Sudah tentu harganya mencecah jutaan ringgit.

Alahai Peter Chan, bodoh tu tolong simpan sikit.

Kerajaan Perak dah tentu ada perancangan sendiri, jadi tak perlulah nak tayang sangat tamak tu. Kalau nak diikutkan, anak syarikat kerajaan negeri yang dilantik untuk majukan plot tanah tu, mengikut perancangannya akan membina dua blok pangsapuri 15 tingkat dengan 120 unit rumah kos sederhana untuk rakyat Perak.

Rancangan itu dibuat selaras dengan hasrat kerajaan negeri dimana untuk menyediakan kediaman mapu milik kepada rakyat.

Kalau dah rumah dengan dua bilik berharga, RM650 000, agak-agaknya ramai tak rakyat Perak yang mampu beli. Logik kan?

Kerajaan Perak ni dah habis baik dah bagi Peter Chan ni sebahagian tapak tanah untuk bina kondominium mewah The Haven tu, tapi disebabkan sifat yahudi Peter Chan ni begitu menebal, bagi dia tapak tanah yang kerajaan bagi tu tak cukup lagi.

Jadinya, wahai Peter Chan, kalau nak tamak, tolong jangan buat di Perak. Kalau rasa nak bina kondominium mewah banyak-banyak sila bina di Negara sendiri.

Kerajaan Perak, sudah tentu telah membuat perancangan rapi sebelum buat keputusan untuk memberi hanya sebahagian plot tanah kepada The Haven.

Dia perlu ingat, untuk meluluskan permohanan untuk membangunkan sesebuah kawasan tu memerlukan penelitian banyak pihak.

Diingatkan Peter Chan, jangan nak memandai-mandai sebar kontroversi agar anak syarikat kerajaan negeri pengalami proses yang sukar untuk melaksanakan projek pembangunan.